Nagyon nehéz dilemma, ráadásul mindenkinek mást hoz az élet. Sok könyvelőt ismerek és sokféle történetet.
Gondoljuk át együtt a lehetőségeket:
Nyilvánvalóan gyakorlatot kell szerezned, tehát mindenképpen el kell menned valahová könyvelni, ahol alkalmazottként a főnöködtől (vagy a profi kollégáktól) megtanulod a szakma csínját-bínját. Ne legyenek kétségeid: amikor elvégzed a mérlegképest, még egyáltalán nem tudsz könyvelni.
Ha nagyon céltudatos vagy, akkor előre eltervezed, mit szeretnél kezdeni a szakmáddal. Van, aki tudja magáról, hogy kizárólag alkalmazottként szeretne dolgozni, és van, aki az elejétől kezdve azt tervezi, hogy egyszer a saját lábára áll, vállalkozni fog.
Én egy könyvelőirodában kezdtem dolgozni és annyira megfogott a varázsa, hogy már akkor tudtam, idővel saját könyvelőirodát nyitok. A könyvelőiroda – bárki bármit is mond – szerintem a könyvelői szakma csúcsa.
Hogy miért mondom ezt?
Azért, mert teljes körűen, önállóan, külsősként dolgozunk. Ez azt jelenti, hogy egy kisvállalkozás életében mi vagyunk az adminisztráció alfája és omegája, valamint mi irányítjuk a saját munkánkat. Nincs külön munkaügyes, pénzügyes, adótanácsadó, számviteles és ügyintéző. Mert ez mind mi vagyunk egy személyben. Teljesen mindegy, hogy alkalmazottról vagy a főnökről beszélünk egy irodában, mert mindenkinek topon kell lennie.
Erről még beszélünk, most lássuk a többi lehetőséget, amelyekről én nagyon keveset tudok, tényleg csak amit az ismerősöktől, kolléganőimtől hallottam. Úgy gondolom, hogy ha elmész egy nagyobb céghez – vagy egy multihoz -, akkor ott vannak szegmensek. Valaki nagyon profi a munkaügyben, másvalaki vezeti a számviteli részt, megint mások megkapják külön-külön a szállítói, vevői, készpénzes számlák rögzítését, vagy éppen a bankot pl. utalásokkal együtt. Egy olyan vállalatnál, cégnél, ahol rengeteg a számla havonta, vagy nagyon sok az alkalmazott, ez nagyon fárasztó lehet és rengeteg munkával járhat. Viszont nem nyújt teljes körű ismeretet. Évekig könyvelgethetsz úgy vevő számlákat pl. SAP rendszerben (hogy csak egy nagyon elterjedt rendszert említsek) úgy, hogy talán azt sem tudod, pontosan mi értelme van annak, amit csinálsz. Ez igen érdekes, de láttam már ilyet.
Elmehetsz még önkormányzathoz is dolgozni, a mérlegképest meg lehet szerezni államháztartási szakon is, ez eltér a vállalkozási szaktól, ebben az esetben, ezzel a gyakorlattal nem leszel képes később kisvállalati könyvelőként működni.
Térjünk vissza azonban az én szívem csücskéhez, a könyvelőirodához. Ott hagytuk abba, hogy ideális esetben a főnök is dolgozik. Láttam már ilyet is, olyat is. Szerintem a legjobb megoldás – mi így csináljuk -, ha a munka meg van osztva. Nem kell annyi ügyfelet vállalni, hogy ahányan vagyunk, annyiszor legyen 25-30 vállalkozás (ennyit meg tud csinálni egy gyakorlott könyvelő kényelmesen), hanem legyen az, aki feldolgozza az anyagot és legyen a főnök. 🙂 Persze nem úgy kell érteni, hogy a főnök hadd lógassa csak a lábát egész nap, hanem legyen az ő feladata az ellenőrzés.
Ellenőrizni mindenképpen kell. A vezetőnek ki kell emelkednie szakmailag a többiek közül, hiszen mindenért ő vállalja a felelősséget és mindenben övé a döntés. (Természetesen vannak olyan vezetők, akik megbíznak az alkalmazottaikban annyira, hogy akár teljesen ki is merik engedni a működést a kezükből, de nekem hiába van a legügyesebb kolléganőm a világon, eddig még nem jutottam el…) Ki más is végezhetné tehát mindennek az utolsó momentumát, az anyag teljes körű átnézését?
A vezető másik feladata az ügyfelekkel való kapcsolattartás. Az ügyfelek általában a főnökkel tárgyalnak, amikor megkeresik a könyvelőirodát, ebből pedig egyenesen következik, hogy az ő személye miatt választják ezt a helyet. Ezt mindenképpen tartsuk szem előtt a munka felosztásánál, hiszen senkinek nem jó, ha az ügyfél elveszettnek érzi magát, nem tudja, kihez fordulhat a problémájával.
Fentiek mellett – a teljesség igénye nélkül – a vezető természetesen intézi a könyvelőiroda ügyeit, ellenőrzésekre viszi a vállalkozásai anyagát, marketingel és folyamatosan azon gondolkodik, miként bővítse, fejlessze tovább az irodát. Ez csak egy „rendszer” a sok közül, természetesen ha irodát nyitsz, a saját rendszeredet is kialakíthatod, sőt, ki is fogod.
Hogy miért fontos ez?
Azért, mert a könyvelői munka tele van határidőkkel. Ezt lehet szeretni vagy nem szeretni, véleményem szerint a legjobb rá felkészülni. Én magam is hagytam már „cserben” a főnökömet, amikor az éves nagy határidő előtt egy héttel kórházba került a 2,5 éves fiam. Ez 10 éve volt, nem volt laptopom, lehetőségem sem a kórházból való munkára.
Egy főnöknek fel kell készítenie az irodát a váratlan és a lehetetlen helyzetekre is és erre a legjobb megoldás, ha ő maga válik a „Jolly Jokerré„. Hiszen bárkivel történhet bármi rendkívüli, a ránk bízott vállalkozások ezt nem érezhetik meg, a munkának zavartalanul kell folytatódnia.
Tudom, hogy nem egyszerű a döntés, de szerencsére semmi nem visszafordíthatatlan. Teljesen mindegy, hogy hol kezded a könyvelői pályafutásodat, menet közben változtathatsz. Ha fogalmad sincs, hogy mihez lenne kedved valójában, akkor fontos is, hogy több helyről szerezz tapasztalatot.
A fentiek arra szolgáltak, hogy legyen némi elképzelésed a különböző területekről. Remélem tudtam segíteni.